انجام پروژه های پردازش ابری cloud computing

انجام پروژه های پردازش ابری cloud computing 09367292276

انجام پروژه های پردازش ابری cloud computing

انجام پروژه های پردازش ابری cloud computing 09367292276

مزایای اصلی رایانش ابری

مزایای اصلی رایانش ابری
- سرعت دسترسی به منابع
- کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای
- عدم وابستگی به سخت‌افزار و مکان
- قابلیت اطمینان
- قابلیت اندازه‌گیری
- امنیت
- نگهداری

 azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com

Cloud Computing محاسباتی بر اساس اینترنت است که توسط آن منابع را به اشتراک می گذارند. در این مقاله توضیحات بیشتری درباره سرویس ابری ارائه شده است .

مانیکه تصاویر خود را به جای ذخیره سازی روی کامپیوتر شخصی تان، بصورت آنلاین ذخیره می کنید و یا اینکه از یک وب میل یا سایت شبکه اجتماعی استفاده می کنید، در واقع در حال استفاده از یک سرویس “محاسبات ابری” هستید. اگر سازمانی هستید که، به جای به روز رسانی سیستم مشابه درون سازمانی تان، خواستار به کارگیری یک سرویس صدور فاکتور آنلاین اید، این سیستم آنلاین نمونه ای از یک سرویس “محاسبات ابری” است.

محاسبات ابری نامی استعاری است که به اینترنت اشاره دارد چراکه عموما در دیاگرام های شبکه، اینترنت به شکل یک ابر نشان داده می شود.azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com



در تشریح معنای اصطلاح محاسبات ابری، تعاریف متعددی ارائه شده است. بر طبق یکی از این تعاریف، مفهوم “محاسبات ابری” به ارائه منابع محاسباتی در سطح اینترنت اشاره دارد. به جای نگهداری داده ها بر روی هارد درایوهای شخصی و آپدیت نمودن اپلیکیشن های موردنیاز، می توان از سرویسی که برروی اینترنت ارائه می شود برای به کارگیری اپلیکیشن ها و ذخیره سازی اطلاعات استفاده کرد. به عبارتی دیگر، پردازش ابری به کاربران این امکان را می دهد تا به اپلیکیشن هایی که در اصل در مراکزی به غیر از کامپیوتر شخصی و یا سایر تجهیزات متصل به اینترنت، که عموما در مراکزداده راه دور مقیمند، دسترسی داشته باشند. این خدمات افراد و سازمانها را قادر می سازد تا از نرم افزارها و سخت افزارهایی که توسط تیم های ثالث مقیم از راه دور مدیریت می شوند، استفاده نمایند. ذخیره سازی آنلاین فایل ها، سایت های شبکه اجتماعی، وب میل، و اپلیکیشن های آنلاین کسب و کار نمونه هایی از خدمات ابری است. مدل های محاسبات ابری اجازه دسترسی به اطلاعات و منابع کامپیوتری را از هر مکانی که ارتباط اینترنتی قابل دسترسی باشد، مهیا می کند.

مدلهای خدمات
مدل های خدمات “محاسبات ابری” بر مبنای نیازمندی های مدل های گوناگون کسب و کار، به سه گروه تقسیم می شوند: نرم افزار به عنوان خدمات ((Software as a Service (SaaS)، بستر به عنوان خدمات ((Platform as a Service (PaaS)، و زیرساخت به عنوان خدمات ((Infrastructure as a Service (IaaS).

در مدل های SaaS یک اپلیکیشن پیش ساخته در کنار سایر نرم افزارها و سیستم های عامل، سخت افزارها، و شبکه ارائه می شود. به عبارتی، مشتریان امکان دسترسی و استفاده از اپلیکیشن ها و خدماتِ هاست شده در Cloud را خریداری می کنند. در این مدل مشتریان Cloud هیچ کنترلی در تعریف تنظیمات زیرساخت های پایه ای ندارند؛ بنابراین سربار مدیریتی و عملیاتی ناشی از نگهداری اپلیکیشن حذف می شود

در مدل PaaS یک سیستم عامل، سخت افزار و شبکه فراهم آورده شده و این مشتری است که نرم افزارها و اپلیکیشن های خود را توسعه داده و یا نصب می کند. به بیان دیگر در این مدل، مشتریان مجوز دسترسی به پلتفرم ها را خریداری کرده و امکان استقرار نرم افزارها و اپلیکیشن هایشان در Cloud برای آنها فراهم است؛ سیستم عامل دسترسی شبکه توسط مشتری مدیریت نشده و ممکن است محدودیت هایی درباره به کارگیری اپلیکیشن ها وجود داشته باشد.
در این مدل، در کنار منابع فنی زیرساختی، زیرساخت اپلیکیشن های موردنیاز از قبیل محاسبات، پیام ها، اتصالات ، کنترل دسترسی و … بخشی از خدمات ارائه شده از جانب فرآهم آورندگان سرویس های Cloud است.

در مدل IaaS تنها سخت افزار و شبکه ارائه می شود و مسئولیت توسعه و نصب سیستم های عامل؛ نرم افزارها و اپلیکیشن ها بر عهده مشتری است. به عبارتی مشتری مدیریت و کنترل سیستم از منظر سیستم عامل، اپلیکیشن ها، حافظه و اتصال به شبکه را به عهده دارد در حالیکه زیرساخت های IT از قبیل CPU، ذخیره و حافظه به عنوان خدمات به کاربران ارائه شده و کنترل زیرساخت های فیزیکی Cloud بر عهده آنها نیست.

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com


شکل زیر مقایسه ای از مدل های IaaS، PaaS، و Saas به همراه مزایا و معایب هر یک از آنها را نمایش می کند.

نحوه استقرار خدمات ابری

این خدمات عموما بصورت خصوصی “Private Cloud”، اجتماعی”Community Cloud” ، عمومی “Public Cloud”، و یا تلفیقی “Hybrid Cloud” ارائه می شود.
خدمات فراهم شده از جانب یک “Public Cloud” در سطح اینترنت قابل ارائه بوده و مدیریت و مالکیت آن بر عهده “Cloud Owner” است. در این مدل، مشتریان عموما با صرف هزینه های مالی ناچیزی قادرند سرویسی را در cloud توسعه دهند و یا به کار گیرند. سرویس ذخیره آنلاین تصاویر، سرویس های ایمیل، و سایت های شبکه اجتماعی در گروه خدمات عمومی قرار می گیرند.
این در حالیست که خدمات فراهم آورده شده برای کسب وکارها و موسسات بصورت خصوصی نیز قابل ارائه اند. در یک “Private Cloud”، زیرساخت ابری فقط منحصرا برای یک سازمان مشخص عملیاتی می شود و توسط سازمان یا گروه ثالث مدیریت می شود.
در یک “Community Cloud” زیرساخت Cloud در میان چندین سازمان که عموما نیازمندی ها و منافع مشترکی دارند، به اشتراک گذاشته شده و تنها در دسترس این گروه ها قرار دارد. در این حالت مدیریت و مالکیت زیرساخت ها ممکن است به عهده سازمان و یا فراهم آورنده خدمات Cloud قرار داشته باشد. به دلیل تقسیم هزینه ها در میان سازمان های ذینفع، این مدل می تواند هزینه های سرمایه گذاری به کارگیری این سرویس ها را کاهش دهد.
“Hybrid Cloud”از ترکیبی از ویژگی های “Public Cloud” و “Private Cloud”استفاده می کند. زیرساخت ابری در این مدل از تعدادی از ابرهای مدل گوناگون تشکیل شده و ابرها از طریق اینترفیسشان قابلیت جابه جایی داده ها و یا اپلیکیشن ها از یک ابر به ابر دیگر را دارند.
محاسبات ابری می تواند هزینه ها و پیچیدگی های مدیریت و مالکیت کامپیوترهای عملیاتی و شبکه ها را به میزان چشمگیری کاهش دهد. در صورت بهره گیری سازمان ها از “خدمات ابری” هزینه های موردنیاز برای ایجاد زیرساخت های IT و خرید سخت افزارها و مجوزهای نرم افزاری حذف و یا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
بسیاری از سازمان های شاخص در حوزه فناوری اطلاعات، سرویس های خود را بر مبنای خدمات ابری به کاربران ارائه می کنند. به عنوان مثال گوگل از این سرویس ها برای ارائه خدماتی از قبیل دسترسی به ایمیل ها، اپلیکیشن های مربوط به اسناد، نقشه ها، و … استفاده می کند. مایکروسافت سرویس شیرپوینت آنلاینی دارد که امکان ارائه محتویات و ابزارهای هوشمندی تجاری را در بستر Cloud مهیا می کند؛ بعلاوه اپلیکیشن های آفیس مایکروسافت بر مبنای این سرویسها قابل دسترسی اند.
شکل زیر هریک از مدل های ارائه خدمات و بازیگران و پیشتازان کلیدی ارائه خدمات Cloud را نشان می دهد:

مزایاazsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com



صرفه جویی در هزینه ها: سازمانها قادرند هزینه های سرمایه گذاری IT را کاهش دهند و هزینه های عملیاتی را برای افزایش قابلیت های محاسباتی و پردازشی خود به کار گیرند.

مقیاس پذیری و انعطاف پذیری: سازمان ها قادرند با یک استقرار کوچک کار خود را آغاز نمایند در و ادامه بر حسب ضرورت استقرار را توسعه داده و مجددا در صورت نیاز به آرایش قبلی بازگردند. بعلاوه انعطاف پذیری محاسبات ابری سازمان ها را قادر می سازد تا منابع اضافی را در زمان اوج و در راستای پاسخگویی به نیازمندیها و تقاضاهای مشتریانشان به کارگیرند.

نگهداری: فراهم آورندگان خدمات Cloud خود مسئولیت نگهداری از سیستم را به عهده دارند و دسترسی از طریق انجام گرفته و نیازی به نصب اپلیکیشن ها بر روی کامپیوترهای شخصی وجود ندارد؛ این امر نیازمندیهای تعمیرات نگهداری را کاهش می دهد.

دسترسی از طریق موبایل: بهره وری کاربران تلفن های همراه به دلیل وجود زیرساخت هایی که امکان دسترسی به سیستمها از هر مکانی را برای آنها مهیا می کند، افزایش می یابد.

چالش ها
در کنار تمام مزایا و ویژگی های محاسبات ابری، یکی از مهم ترین چالش های مطرح در مورد این سرویس ها بحث حریم خصوصی و امنیت داده ها و اطلاعات است. همین امر، بسیاری از مدیران را در به کارگیری خدمات و مزایای سیستم های مبتنی بر پردازش ابری دچار تردید میکند چراکه این امر می تواند امنیت اطلاعات انها را دچار مخاطره کند. امروزه بحث امنیت داده ها یکی از دغدغه های مهم بسیاری از سازمان هاست. عدم دسترسی به موقع به داده ها ممکن است بسیاری از فرآیندها و عملیات سازمان را با اخلال مواجه نماید. داده های ذخیره شده باید در برابر خطاهای فیزیکی و منطقی محافظت شده باشند. در مورد مبحث حریم خصوصی، اگر یک مشتری از هر مکانی برای دسترسی به اطلاعات و اپلیکیشن ها لاگین نماید، ممکن است حریم شخصی مشتری به خطر بیفتد. از این رو سازمانهای ارائه دهنده خدمات پردازش ابری باید به نحوی از حریم خصوصی کاربران محافظت نمایند.

  1. آشنایی مختصر و کاربردی با مفاهیم، ویژگی ها و تعاریف در حوزه رایانش ابری
  2. بررسی فناوری های زیرساختی مورد استفاده در رایانش ابری
  • مجازی سازی (KVM, Xen, VMware, Hyper-v, LXC)
  • منابع رایانشی (Server Virtualization, Converged infrastructure)
  • شبکه (Network Virtualization, SDN)
  • فضای ذخیره سازی (Cloud Storage, Block Storage, Network Storage, Object Storage)
  1. تاریخچه، سیر تکاملی و نسخه های OpenStack
  2. کار با  OpenStack (API/CLI)
  3. نصب و راه اندازی

          5.1.  طراحی (َArch-Design)


azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com

          5.2.  مروری بر نصب به روش کلاسیک

          5.3.  راهکار Redhat و نصب با ابزار Packstack

          5.4.  راهکارهای مبتنی بر Ubuntu - Conjure up

          5.5.  تحلیل راهکارهای Enterprise Deployment - Openstack-ansible و Openstack-kolla

  1. معماری ساختار، اجزای اصلی و عملکرد آن ها

          6.1.  Keystone (Identity Service)

  • بررسی تخصصی عملکرد Identity service
  • مدیریت و ایجاد domains, groups, projects, users, roles
  • مدیریت catalogue services and endpoints

          6.2.  Glance (Image Service)

  • به کارگیری image
  • ایجاد یک image نمونه (با رعایت تمامی نکات حرفه ای)
  • معرفی انواع Image در OpenStack

          6.3.  Nova (Compute Service)

  • بررسی تخصصی اجزای داخلی سرویس NOVA
  • معرفی و به کارگیری Flavor
  • کار با ماشینها مجازی (ایجاد، حذف، خاموش و ...)
  • بررسی عملکرد، اختصاص و حذف Floating IP
  • ایجاد و مدیریت Security group rules
  • کار با Console
  • ایجاد و اختصاص Keypair
  • مدیریت Snapshotها
  • مدیریت Quota

          6.4.  معرفیNeutron (Networking Service)

  • مدیریت منابع شبکه (Router, Subnet, …)
  • ایجاد و مدیریت External Network
  • مدیریت Network Interfaces

          6.5.  معرفی Cinder (Block Storage Service)

  • مدیریت Volumes
  • پشتیبانگیری، بازگردانی و Snapshot
  • ایجاد و مدیریت Storage pools
  • volumes encryption

          6.6.  معرفی

azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com

Swift (Object Storage Service)

  • کار با Object Storage و بررسی زیرساخت Swift

          6.7.  Heat (Orchestration Service)

  • آشنایی با Heat Templates
  • تولید یک Template
  • مدیریت Stack
  • به روز نمودن stack

 

  1. SDN و SDS در OpenStack
  2. رفع خطا و عیب یابی:
  • Monitoring سرویس ها
  • کار با log fileها
  • بررسی عملکرد Database و Messaging Service در Backend
  • تحلیل عملکرد سرویس ها
  • azsoftir.com
    09367292276
    09367292276
    azsoftir@gmail.com
    azsoftir.com
    09367292276
    09367292276
    azsoftir@gmail.com
    azsoftir.com
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.